MIÉRT? HOGYAN? MIT?

A marketing tevékenység alapanyag előállítóknak nem sokat jelent, hiszen Ők termékeik feldolgozását másra bízzák. Sok más vállalkozóval egyetemben csak egyek a beszállítók között.

A nagyobb hozzáadott értéket elérni kívánók számára, vagy a saját márkás termék előállítása, forgalmazása során azonban elengedhetetlen a megfelelő marketing tevékenység. Ha a kommunikáció rendben megy, az nemcsak magasabb eladási értéket, de jó visszhangot, versenyelőnyt is hoz. Marketinges cégek tucatjait lehet találni a piacon, fiatal marketinges végzettségűek szintén nagy számban kerülnek ki a főiskolákról. Azonban az elméleti tudás, a marketinges fogások és eszközök ismerete sokszor nem elegendő. A kreativitás és az adott terület ismerete és tisztelete a siker igazi záloga. Kell a fogékonyság, kíváncsiság más szakmák iránt, hogy egy marketinges szakember igazán sikeres és eredményes legyen.

A marketing szakirodalomban az Apple, az IBM, a McDonalds, a Caterpillar és hasonló nagy nemzetközi cégek példáján keresztül mutatják be a marketingfogásokat. Ezek azonban nehezen fordíthatók át a helyi, pláne az induló vállalkozások szintjére. Ehhez kell a helyi gazdaságot is ismerő kreatív szakember vagy ügynökség!

 

Mi is az első lépés?

Minden marketingfogást és kommunikációt megelőzően három kérdést kell föltennünk, megfelelő sorendben.

 

Miért? Hogyan? Mit?

Az egymásba ágyazott kérdések sorrendje rávilágít arra, miért van az, hogy néhány szervezetnek és néhány vezetőnek megvan az a képessége, hogy inspiráljanak, míg másoknak nincs. Minden ember, minden szervezet, gyártó és cég a földön pontosan tudja, hogy mit csinál. Valamilyen terméket állít elő és/vagy szolgáltatást nyújt.

Néhányan azt is tudják, hogy ezt hogyan csinálják. Mindegy minek nevezzük: megkülönböztetett értéknek, szabadalmaztatott eljárásnak vagy egyedi termék tulajdonságnak.

De csak nagyon kevesen tudják pontosan megfogalmazni, hogy miért csinálják azt, amit csinálnak.

Hiszen a “Miért?”-re nem lehet az a válasz, hogy profitot termeljenek. Az az eredmény.

Most jön a lényeg! A “Miért?”-et úgy kell megválaszolnunk, hogy abból kitűnjenek céljaink. Megfogalmazzuk mi az ok? Miben hiszünk? Mi célt szolgál egyáltalán a vállalatunk? Ezáltal arra is választ adhatunk, hogy miért kellene felfigyelnie, törődnie cégünkkel bárkinek?

Ez az irányú megközelítés oda vezet, hogy a gondolkodásunk, a cselekedeteink, kommunikációnk mind-mind kívülről befelé építkezik. A legegyértelműbbtől haladunk a legmegfoghatatlanabbig.

A sikeres vezetők és szervezetek azonban, függetlenül a méretüktől, hogy mely iparágban dolgoznak, mindannyian belülről kifelé gondolkodnak, cselekednek és kommunikálnak.

 

Vegyünk egy példát.

Az Arany Penge Fesztiválon, az elmúlt év legkiemelkedőbb reklámkampányait és kreatív ötleteit jutalmazták.

Egy korábbi év főszereplője, a SIÓ összesen hat díjjal tért haza. Ha a SIÓ olyan lenne, mint mindenki más, a marketing üzenete valahogy így hangzana: “Kitűnő gyümölcsleveket gyártunk. Csodálatos ízű, környezetbarát csomagolás és egyszerű kialakítás. Akar egyet?” A válasz valószínűleg egy közömbös „nem” lenne. Pedig ez az, ahogy legtöbbünk kommunikál. A legtöbb marketinges. A legtöbb értékesítő és legtöbbünk egymás között is így kommunikál. Elmondjuk, mit csinálunk, elmondjuk, miben vagyunk mások, miben vagyunk jobbak, ettől aztán azt várjuk, hogy legközelebb tőlünk rendelnek, a mi termékünket választják, stb.

Itt az új asztalos üzemünk. „A legjobb, legnagyobb tapasztalatú asztalosokat alkalmazzuk. Mindent megteszünk az ügyfeleinkért, akik minket választottak.”

„Itt az új szörpünk. Csodálatos a zamata. Valódi gyümölcsből. Vegyen egyet!”

De ezek nem inspirálóak!

Hogy csinálja a SIÓ? „Mindenünk a gyümölcs. A minőséget szolgáljuk azzal, hogy a termékeink frissek, zamatosak, adalékanyag mentesek.” Az, hogy ilyen finom gyümölcsleveket gyártunk, csak egy körülmény. Teljesen más, ugye? Egyből máshogy állunk a termékhez. Pedig csak annyit tettünk, hogy megfordítottuk az információk sorrendjét. Amit ezek bizonyítanak, hogy az emberek nem azt veszik meg, amit csinálunk, azért veszik meg, amiért csináljuk.

Másik példa.

Mindenki tökéletesen helyénvalónak tartja, hogy a Pöttyös-től vegyen Túró Rudi-t, mert a „piros pöttyös az igazi”.

De azt is tökéletesen helyénvalónak tartjuk, hogy a Pöttyöstől túrós desszerteket, bonbont vagy más ízesített csokis-túrós finomságot vegyünk. Mitől olyan nagy újító a Pöttyös? Évről évre jobbak minden versenytársuknál. Pedig, a Pöttyös csak egy „tejüzem”. Pont olyan, mint bárki más. Ugyanolyan eséllyel indulnak a tehetségek, ügynökségek, tanácsadók, média megszerzésében.

Akkor miért van az, hogy mégis mások? Nincs semmi, ami alapvetően megkülönböztetné őket a versenytársaiktól. A versenytársaik is ugyanolyan alkalmasak arra, hogy hasonló termékeket gyártsanak. Meg is próbálták. Évekig gyártottak, gyártanak mások is túros desszerteket. Mégse lettek igazán népszerűek. Mert az emberek nem azt veszik meg amit csinálunk, azért veszik meg, amiért csináljuk.

Az ember társas lény, azok társaságát keresi, akivel hasonlítanak egymásra. A legjobb kapcsolatot pedig azokkal ápolják, akikkel megegyeznek céljaik. A termékek és szolgáltatások esetén sem szakítanak természetükkel, azokat választják, melyekben találnak valamit, amiben hasonlók. Ha a vevőkkel közös célt sikerül meghatározni, akkor megtörtént a sikerhez vezető legfőbb lépés.

Tehát egy sikeres vállalkozás, egy sikeresen felépített kommunikáció a céljaink, filozófiánk, küldetésünk meghatározásával és az ehhez kapcsolódó életérzés kialakításával kell, hogy kezdődjön. Ez a hosszútávon eredményes marketing első lépése.

 


Ha hasznosnak találta cikkünket, akkor a Like gomb megnyomásával jelezheti számunkra és meg is oszthatja ismerőseivel:

 

MARKETING BLOG

INDULÓ VÁLLALKOZÁSOK MARKETING ISMERETTERJESZTŐ BLOGJA

Mi a PYXIS Marketingnél hiszünk benne, hogy magyar gazdaság szereplői versenyképesek tudnak lenni a globalizált piacon. A termékek és szolgáltatások minősége mellett a marketing eszközeivel lehetséges az induló vállalkozásoknak jelentős profitot termelni. Szakmai témájú blog bejegyzéseink ehhez nyújtanak útmutatót:

 

MIÉRT? HOGYAN? MIT?