Egy vállalkozás elindításakor mindenki a legfrissebb tudásra támaszkodik a legújabb információkat keresi, az alapanyagról, a technológiákról. Ugyanígy fontos a marketingben is az információ. Három fejlődési folyamat következtében magasabb az információ iránti igény, mint korábban bármikor, ezek:
a globális marketing terjedése,
a fogyasztói kívánságok előtérbe kerülése,
a nem ár jellegű verseny irányába történő elmozdulás.
Az elemzési, tervezési, végrehajtási és ellenőrzési feladatok elvégzése érdekében marketinginformációs-rendszerre van szükség.
A hatékony információgyűjtés milyen hatással van az eladásra?
Vegyünk egy példát. Egy ömlesztett sajtot gyártó cég a termékfejlesztéshez a fogyasztói szokások megismeréséhez felmérést végzett. A belső vizsgálatból az egyértelműen látszott, hogy az ízesített termékek piaca nem bővül, irántuk a kereslet csekély. Azonban a fogyasztói vélemények alapján kiderült, hogy a tradicionális kifli+ömlesztett sajt fogyasztás mellett a natúr vagy tejszínes termékek egyéb felhasználása is népszerű, főtt ételekbe, tésztákra, süteményekbe. Ezen információk birtokában a cég marketing kommunikációját ebbe az irányba vitte el és az alternatív felhasználási területeket hangsúlyozta. Természetesen a konkurencia sem maradt le sokkal. A termék újracsomagolása, új üzenet és a forgalom ismét fellendült. Mindez az információszerzésnek köszönhetően.
A vállalati gyakorlatban a marketingkutatás egyik legfontosabb célja az új piaci lehetőségek feltárása. A kutatásnak kétféle iránya van, a belső és a külső kutatási terület. Belső terület vizsgálatakor a termelési kapacitást, az alapanyag beszerzését, a logisztikai lehetőségeket kell számba venni. Ha a kapacitások ismeretében hozzuk meg a marketinges döntéseket az költséghatékonyságot jelent. A külső területeknél a piaci keresletet és a vállalat termékei iránti keresletet kell megvizsgálni.
Az információszerzés mértékét és költségét mindig érdemes a vállalat méretéhez igazítani. Például, ha asztalos üzemként a regionális piacok ellátását tudjuk biztosítani, akkor a helyi boltokban érdemes a fogyasztókat kérdőívezni. Amennyiben beszállítói vagyunk egy láncnak, akkor a lánccal közös monitoringozás a célravezető.
Az információszerzésnek számos módja lehet eredményes. A személyes megkérdezés az eladóhelyen eredményes. Diákmunkások segítségével szélesebb körben tudjuk a fogyasztókat megkérdezni. Az interneten költséghatékony megoldás az online kérdőívezés, mely a közösségi oldalak segítségével széles körben teszi lehetővé az információszerzést.
Nagyobb volumen esetében erre szakosodott cégek nemcsak a lebonyolításban, hanem a kérdések összeállításában és a kiértékelésében is segítségünkre lehetnek. Mert akármelyik módját is választjuk az információszerzésnek, a kérdés a legfontosabb. A jól feltett kérdés már fél siker. Lehetne hosszan elemezni, milyen a jó kérdés, az biztos, hogy amikor feltesszük, gondoljuk át a lehetséges válaszokat. Ez alapján sikerülhet úgy finomítani, pontosítani, hogy a nekünk szükséges információt kapjuk. Az asztalos példánál maradva az ideális méretére számos formában rákérdezhetünk, de az étkezési szokások, az otthoni hely mérete és jellege mind információval szolgálhat a fogyasztói igényekhez legjobban igazodó méret kialakításához.
Az információszerzés a saját piaci környezetünk mellett a trendek és a versenytársak elemzésével is kiegészülhet. A hazai szaklapok írásai és kiállítások nemcsak a kapcsolatépítésre és az új üzleti partnerek felkeresésére, hanem a tendenciák és a versenytársak követésére is kiválóak. Sokan saját innovatív ötleteiket valósítják meg vállalkozásuk keretei között, azonban egyre többen részt vesznek külföldi kiállításokon és vásárokon. A nagy kiállításokon történő résztvétel akár csak látogatóként is, óriási lehetőségeket jelenthet. Akár egy induló vállalkozás életében is az új csomagolások, marketinges fogások, biztonságos alapanyag előállítás, technológiai újdonságok megismerése révén. Erre tökéletes példa az egyedileg összeállítható csokoládékat többek között liofilizált gyümölcsökkel forgalmazó magyar vállalkozás. Külföldi példákat alapul véve tökéletesítette üzleti tervét és épített nagyszerű marketinggel igényes termékpalettát.
A folyamatos adatgyűjtés mindenképpen alapfeladat. A terméket vagy szolgáltatást vásárlók szókásainak, igényeinek megismerése a munkánk meghatározója kell, hogy legyen. Az előállított termékek fajtája, a csomagolás praktikus jellege mellett a reklámtevékenységet is befolyásolja. Az így megszerzett tudás ésszerűvé és költséghatékonnyá teszi a marketinget, növeli az értékesítést. Egy juhsajtot előállító kistermelőnek a környező településeken lakók a vásárlói. Itt kell adatgyűjtést folytatnia. Meg kell ismerni a vevők ízlését, hogy a termékek kelendőbbek legyenek, és tudnia kell, hogy az itt lakókhoz milyen információforrások jutnak el (szórólap, TV, internet, stb.) és reklámját ezekre a formákra kell kialakítani. Az adatgyűjtés a termelést és a marketinget is befolyásolja!
Ha hasznosnak találta cikkünket, akkor a Like gomb megnyomásával jelezheti számunkra és meg is oszthatja ismerőseivel:
INDULÓ VÁLLALKOZÁSOK MARKETING ISMERETTERJESZTŐ BLOGJA
Mi a PYXIS Marketingnél hiszünk benne, hogy magyar gazdaság szereplői versenyképesek tudnak lenni a globalizált piacon. A termékek és szolgáltatások minősége mellett a marketing eszközeivel lehetséges az induló vállalkozásoknak jelentős profitot termelni. Szakmai témájú blog bejegyzéseink ehhez nyújtanak útmutatót: