A marketing témával sokszor azért nem foglalkozik egy induló vállalkozó, mert riasztó a sok idegen kifejezés, rövidítés. Pedig ezek mögött józan paraszti ész van, szakmai köntösbe burkolva. Ismerjünk meg néhány fontos alapfogalmat, amelyek üzleti céljaink elérése során segítségünkre lesznek.
A PR (public relations) tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot és támogatást építsen és tartson fenn. Egy szervezet környezetével kialakított viszonya tudatosan fejleszthető. A public relations a hírnévről szól, annak az eredménye, amit egy vállalat tesz, mond, és amit mások mondanak róla. Tehát a PR a hírnevet gondozza.
A marketing az emberi és társadalmi szükségletek felismerésével és kielégítésével foglalkozik. A marketing legrövidebb definíciója: Szükségletek jövedelmező kielégítése
Amikor egy gabonatermelő cég ráébredt arra, hogy sok vevő igényli a kis kiszerelésű magkeverékeket madáreleségként, és létrehozta a „kis zsákos” csomagolását, vagy amikor egy mézfeldolgozó felismerte, hogy a vásárlók jó minőségű, de könnyen adagolható csomagolású terméket keresnek, és elkezdte a cseppmentes tubusos mézek gyártását, mindkét cég a marketing kompetenciáját használta, és egyéni vagy társadalmi igényt alakított nyereséges üzleti lehetőséggé.
A jó marketingszakember legfőbb ismérve a kreativitás. A tankönyvek és tanulmányok ismerete mit sem ér, ha az egyén nem tudja kreatívan formálni, továbbfejleszteni saját termékére vagy szolgáltatására.
A marketingkoncepció hosszabb távon a vállalati szervezet működését a fogyasztói igények kielégítése érdekében integrálja a minél nagyobb nyereség elérése céljából. A marketingkoncepció szerint a szervezeti célok elérésének kulcsa, hogy a vállalat választott célpiacain versenytársaihoz képest hatékonyabban tudjon vonzóbb vásárlói értéket teremteni, teljesíteni és kommunikálni.
A szakemberek által gyakran használt kifejezés a marketingmix, mely négy egyszerű részből áll. Központi eleme a termék vagy szolgáltatás, mert megfelelő minőségű termék vagy szolgáltatás nélkül még a kiváló reklámakciók sem hozhatnak piaci sikert. Elemei:
a termékpolitika (terméktervezés, a választékalakítás, a piaci bevezetése és kivonása),
az árpolitika (költségvizsgálatok, listaárak kialakítása, költségtérítések, engedmények akciók megfogalmazása).
az értékesítés-politika (értékesítési út tervezése, logisztika, hálózatépítés és elhelyezés, készletezés, üzletbelső alakítása),
a reklámpolitika (hirdetés, promóció, kreatív- és médiaterv, reklámköltségvetés)
Röviden összefoglalva tehát, a marketing, az előállított termék értékesítését ezen keresztül a termelés jövedelmezőségét növelő tevékenység.
Sokan vannak úgy Magyarországon, hogy „vagy termelek, vagy értékesítek”. Így, a termékéért jó esetben az előállítás költségeit kapja, pedig haszonra, amivel növelhető a tőke, a fejlődéshez elengedhetetlenül szükség van. Ezért is nagy könnyelműség a marketinggel nem foglalkozni.
Az induló vállalkozás tervezése során folyamatosan kell az értékesítésre és a marketingre kell időt és energiát fordítani. Abban az esetben, ha nem vagyunk biztosak üzleti érzékünkben, akkor marketing szakemberek segítségét lehet igénybe venni. A marketinges cégek száma és a köztük kialakult verseny óriási, ez pedig kiváló tárgyalási pozíciót jelenthet a megrendelőknek. Akkor tudunk jól együttműködni a PR szakemberekkel, ha mi magunk is tisztába vagyunk az alapvető ismeretekkel, lehetőségekkel.
Egy vállalkozás vagy nonprofit szervezet marketingjének kialakítása során a következő lépéseket célszerű követni:
Információszerzés. A piackutatás, a fogyasztói szokások, a versenytársak elemzése, vállalatunk helyzetértékelése, a kapacitásaink felmérése során szerzett információk.
Arculat kialakítása. Mind a cég mind a termékeinek a megjelenése, az arculata meghatározza a kommunikációt.
Értékesítés-, árpolitika. A jövedelmezőség kulcsfontosságú eleme, főleg hazánkban, az ár és az értékesítés.
Reklámozás. A fogyasztók tájékoztatása a termékről/szolgáltatásról, az eladások ösztönzése, a fogyasztó véleményének és viselkedésének befolyásolása.
Ha hasznosnak találta cikkünket, akkor a Like gomb megnyomásával jelezheti számunkra és meg is oszthatja ismerőseivel:
INDULÓ VÁLLALKOZÁSOK MARKETING ISMERETTERJESZTŐ BLOGJA
Mi a PYXIS Marketingnél hiszünk benne, hogy magyar gazdaság szereplői versenyképesek tudnak lenni a globalizált piacon. A termékek és szolgáltatások minősége mellett a marketing eszközeivel lehetséges az induló vállalkozásoknak jelentős profitot termelni. Szakmai témájú blog bejegyzéseink ehhez nyújtanak útmutatót: